“Het zijn niet de sterksten die overleven, maar degenen die zich het beste aanpassen aan de omgeving” – Charles Darwin
Organisaties moeten tegenwoordig wendbaar zijn, vrijwel constant veranderen en meebewegen op de technologische ontwikkelingen. Binnen een toekomstgerichte organisatie staat de klant centraal en is digitaal de norm.
Uit de praktijk blijkt nog steeds dat veel veranderingen en projecten helaas niet tot het gewenste resultaat leiden.
Hulp nodig? Neem vrijblijvend contact opWellicht herkent u dit wel. De invoering van een nieuw informatiesysteem verloopt uiterst moeizaam en brengt toch niet de verwachte voordelen. Onvoldoende betrokkenheid van het management en gebruikers bij het project resulteert in onvoldoende draagvlak of weerstand. Het interne professionaliseringstraject leidt uiteindelijk toch niet tot een andere werkwijze of ander gedrag. Of het doorvoeren van procesverbeteringen stuit op samenwerkingsproblemen tussen de betrokken afdelingen …
Verandermanagement is een vak; een uitdagend maar soms ook lastig vak. In verandermanagement komen veel managementthema’s samen: Hoe breng je mensen in beweging? Hoe communiceer je effectief? Hoe kun je draagvlak creëren en welke leiderschapsstijl past daarbij? Bij veel veranderingsprocessen ligt de nadruk op economische en/of technische aspecten. De menselijke en organisatorische aspecten bepalen echter in grote mate het welslagen van een blijvende verandering in de bedrijfsvoering.
Een succesvolle verandering is maakbaar maar een standaard ‘succesrecept’ bestaat niet. De opdracht, specifieke wensen van de opdrachtgever en organisatiecultuur bepalen namelijk welke manier in welke situatie het beste werkt. Het goed organiseren van een veranderproces is maatwerk en vraagt een aantal duidelijke spelregels. De praktijk heeft uitgewezen dat dit – los van de gehanteerde verandermethodiek – de meeste kans van slagen heeft als dit op een projectmatige en doelgerichte manier wordt aangepakt.
Vakkennis en managementinstrumenten, wetenschappelijke theorieën en best practice methodieken zoals PRINCE2, MSP, LEAN en Agile zijn voor een verandermanager weliswaar belangrijk, maar deze zijn niet van doorslaggevend belang.
De verandermanager zélf maakt namelijk het verschil!
The Big Five
Onderstaande 5 factoren zijn van invloed op het succesvol doorvoeren van een verandering:
Top10 Faalfactoren
De 10 meest voorkomende oorzaken van het mislukken van projecten:
- Onduidelijkheid over de opdrachtgever.
- Geen goede definiëring van het doel en het beoogde projectresultaat.
- Oorspronkelijke uitgangspunten en eisen veranderen tijdens uitvoering.
- Gebrek aan communicatie met belanghebbenden.
- Slechte schattingen van doorlooptijd en kosten.
- Onvoldoende planning van activiteiten, tijd en middelen.
- Gebrek aan coördinatie van mensen, middelen en activiteiten.
- Gebrek aan kwaliteitscontrole.
- Resultaten zijn niet of onvoldoende meetbaar.
- Gebrek aan controle over de voortgang waardoor tijdige bijsturing niet (meer) lukt.
Bron: Standish Group